Nalatenschap en erfrecht

Bij het overlijden van een dierbare komt veel kijken. Naast het regelen van de uitvaart, moeten er ook tal van praktische en juridische zaken worden afgehandeld, zoals het onderzoeken door de notaris of er een testament is en wie de erfgenamen zijn. Dit legt de notaris vast in een verklaring van erfrecht.

Verklaring van erfrecht

Een verklaring van erfrecht is een document dat door een notaris wordt opgesteld. Hierin staat vermeld wie is overleden, of er een testament is en wie de erfgenamen zijn. Daarnaast legt het vast wie bevoegd is om de nalatenschap af te wikkelen. Voordat de notaris deze verklaring afgeeft, moet hij een aantal zaken controleren.

Zo worden bij het bevolkingsregister de persoonlijke gegevens van de overledene gecontroleerd en wordt bij het Centraal Testamenten Register gekeken of de overledene een testament had gemaakt en of dit het laatste testament is van de overledene. Verder moeten de beoogde erfgenamen een verklaring afleggen of zij de nalatenschap wel willen aanvaarden.

Als er mogelijk meer schulden zijn dan bezittingen, dan is het raadzaam om de nalatenschap beneficiair te aanvaarden of te verwerpen, de notaris kan u hierbij helpen.

Met de verklaring van erfrecht kan je aan de verschillende instanties laten zien we bevoegd is om over de nalatenschap te beschikken. Een verklaring van erfrecht kan je bijvoorbeeld gebruiken om toegang te krijgen tot de bankrekening van de overledene en de woning op naam van de erfgenamen te zetten.

Aangifte erfbelasting

Binnen acht maanden na het overlijden moet aangifte worden gedaan bij de belastingdienst voor de erfbelasting. Dit is een belasting die de erfgenamen moeten betalen over wat ze erven, als dat meer is dan wat voor die erfgenaam is vrijgesteld. Ons kantoor heeft ruime ervaring in het verzorgen van belastingaangiftes. Wij zijn je dan ook graag van dienst bij het verzorgen van de aangifte erfbelasting.

Verdeling

Nadat de verklaring van erfrecht is afgegeven en de aangifte erfbelasting is ingediend bij de belastingdienst, moet de nalatenschap worden verdeeld. Ook als de overledene een echtgenoot heeft achtergelaten en de nalatenschap per testament of volgens de wet is verdeeld, is het raadzaam een notariële akte te laten opstellen waarin de vorderingen van de kinderen op de echtgenoot van de overledene worden vastgesteld. Bij overlijden van de langstlevende echtgenoot, kan deze akte voor een forse belastingbesparing zorgen!

Algehele afwikkeling door de notaris

Soms komt het voor dat een cliënt wenst dat de notaris de hele nalatenschap afwikkelt namens de erfgenamen, bijvoorbeeld omdat de cliënt vreest dat erfgenamen er samen niet uit zullen komen.

Doordat de notaris optreedt als onpartijdige adviseur kan hij op een snelle en efficiënte wijze de praktische en de juridische zaken afwikkelen. De notaris heeft een zakelijke kijk op de afwikkeling van de nalatenschap, zonder de belangen en emoties van de erfgenamen uit het oog te verliezen. Indien nodig kan de notaris bemiddelen tussen erfgenamen om tot een voor iedereen acceptabele oplossing te komen. Bij complexe afwikkelingen van de nalatenschap wordt de notaris ook ingeschakeld om de verdere afhandeling te begeleiden.

De notaris houdt de erfgenamen zoveel mogelijk op de hoogte van de afwikkeling. Wanneer de notaris de afwikkeling heeft afgerond, legt hij/zij rekening en verantwoording af over het gevoerde beheer en stelt dit vast in een notariële akte. Vervolgens zal de verdeling van de nalatenschap plaatsvinden.

Een overzichtelijke werkwijze

Afspraak maken

Stap 1

Je geeft een opdracht voor het opstellen van een akte per telefoon of per e-mail. Het kan verstandig zijn om eerst een afspraak te maken om de nalatenschap eerst te bespreken.

Stap 2

Wij doen de noodzakelijke en wettelijk verplichte onderzoeken bij verschillende instanties.

Stap 3

We stellen de benodigde stukken op en versturen deze zodra alles compleet is.

Stap 4

Je neemt het concept door en kan nog vragen, opmerkingen, wijzigingen en/of ontbrekende gegeven doorgeven.

Stap 5

Je zend aan ons terug waar wij om vragen op de wijze zoals in de brief vermeld staat of maak je telefonisch een afspraak om een afspraak in te plannen om op kantoor te tekenen.

Stap 6a

Gaat het om een verklaring van executele of erfrecht dan tekent de notaris de akte, nadat alle gevraagde stukken door iedereen is teruggezonden en alle onderzoeken zijn afgerond. Je ontvangt na ondertekening van de akte door de notaris zo snel mogelijk de afschriften van de akte.

Stap 6b

Als het om een akte van verdeling gaat, dan wordt op de dag van de ondertekening de akte met je doorgenomen en als deze klopt wordt deze door alle partijen en de notaris ondertekend.

Stap 6c

Gaat het om een aangifte erfbelasting dan versturen wij deze naar de belastingdienst. Zodra de aanslag erfbelasting is ontvangen, zenden wij deze aan jou door. Jij dient er zelf voor te zorgen dat de aanslag betaald wordt.